Safranbolu környéke
Írta: ha5oj - Dátum: Május 23 2012 17:47:14

Hírek képei: safranbolu25.jpg

Hírek képei: safranbolu14.jpgHírek képei: safranbolu28.jpgHa sikerült Safranbolu összes látnivalóját végig sétálni, és a bazárban vásárolt csoda dolgokat, valamint a lokum hegyeket is biztonságba helyezni, akkor jöhet a kocsma....... ja, bocs, olyan itt nincs! Akkor helyette nézzünk körül, a városon kívül is, hiszen akad még felkeresni való a közelben! Az első lehet például egy negyedórás autókázásnyi távolságban a város szélén az Incekaya Su Kemeri (Incekaya vízvezeték). Safranbolu északkeleti részénél, a városközponttól 7,5km-re építette İzzet Mehmet Paşa a 19. század végén. A vízvezetékkel oldotta meg a város vízellátását. A Tokatlı völgyet átívelő építmény 60 méter magas, 116 méter hosszú, és 110-220 cm széles, 6 csodálatos boltívből áll. A keskeny felületen még enyhe szélben is nagy élmény átsétálni a völgy felett (tériszonyosoknak nem ajánlott).

Hírek képei: safranbolu15.jpgAz oda-vissza séta után némi aprópénz (1,5TL) befizetésével szabad utat kapunk a több száz lépcsőfokhoz, amin lejuthatunk a kanyon aljára, és néhány kilométert sétálhatunk a kellemes környezetben.Hírek képei: safranbolu29.jpgBuja zöld növényzet, vízesés, hatalmas sziklák, közel száz méteres sziklafalak, gyors folyású kristálytiszta folyó ......ezek várnak ránk a völgyben ........meg természetesen teázó, köftéző, és két - a tyúkjaira vigyázó - kakas. Sajnos a visszaút nincs megszervezve, így két lehetőség marad, vagy ugyanazon az úton, a völgyben visszasétálni, és a végén megmászni a néhányszáz lépcsőfokot, vagy a völgy túlsó felén egy kis emelkedőn feljuthatunk az aszfalt útra, ahol kis szerencsével utunkba akadhat egy dolmus, ami közelebb visz a bejáratnál leparkolt autóhoz. Mi az utóbbit választottuk, némi frissítő és néhány fagylalt elfogyasztása után - a biztonság kedvéért - elindultunk gyalogosan az aszfalton.

Hírek képei: safranbolu16.jpg

Dolmussal nem találkoztunk útközben, mindegyik pont ellenkező irányba ment. Maradt a cirka 3.5km-es aszfalt túra. Ennél a táblánál egy picit megálltunk kacarászni. Belegondoltunk, amint jön az autó, nem adja meg a falnak az elsőbbdéget, és DURrrrr.....

Hírek képei: safranbolu19.jpgHírek képei: safranbolu20.jpgAz aquaduct parkolójától cirka fél óra autós távolságra Bulak faluban egy csodálatos cseppkőbarlang várja látogatóit, a Mencilis Mağarası. A barlang 6 km hosszú, melyből 400 méter látogatható. A barlangi séta során három emeletet járhatunk be a föld alatt, minden szinten gyönyörűen megvilágított cseppköveket találunk. Természetesen a barlangban vakuval fényképezni tilos, de nem is érdemes villanót használni, sokkal szebbek a cseppkövek a gyér megvilágításban, hosszabb expozíciós idővel, állványról fényképezve. A belépőjegy szinte ingyen van, mindössze 1,5 Lírát kérnek érte. Hírek képei: safranbolu18.jpg

Ha pedig a séta során netán megéhezel, akkor sincs probléma, a ki/bejárat előtt egy néni megállás nélkül süti a fincsi gözleméket!

Erre még másfél év után is mindig rácsodálkozok, hogy hogyan bírják ezt! Órákon keresztül törökülésben kuporognak, nyújtják, töltik és sütik a tésztát, és a "műszak végén", mintha éppen csak az előző percben ültek volna le, felpattannak az asztalka mellől........nekem tíz perc után sem sikerül olyan fürgén!